
Сергій Сароян: “Board – це бізнес-спільнота, але наш головний капітал – люди”
Створити бізнес-спільноту не складно. Але зробити так, щоб вона не розпалася через пару місяців, вдається далеко не всім. Потрібно запропонувати або щось інноваційне, або створити настільки дружню атмосферу, щоб її не захотіли покинути.

Таку думку висловив бізнес-експерт Сергій Сароян - співзасновник та партнер спільноти українських підприємців Board в Одесі й Празі. Це бізнес-ком'юніті є чудовою ілюстрацією того, як бізнесмени можуть допомагати один одному, спільно розв'язувати проблеми та ділитися досвідом. Ми поспілкувалися з Сергієм на тему філософії Board та тих можливостей, які ком'юніті відкриває перед бізнесменами.
У чому ідея бізнес-ком'юніті Board?
“Ще на початковій стадії ми з колегами ставили просте питання – що сьогодні потрібно бізнесу, – розповідає Сергій Сароян. – І я зараз говорю не про кліше, про прибутки, розвиток і так далі, хоча це теж важливо. Підприємцям потрібно почуватися впевнено, їм потрібна підтримка, можливість обговорити проблеми, з якими вони стикаються щодня. Почути пораду та обговорити можливості. Їм треба почуватися серед однодумців. Як ви самі вважаєте, хто вас краще зрозуміє і допоможе – консультант із погодинною оплатою або інший підприємець, ваш колега, з яким ви спілкуєтеся як з другом у рамках спільноти? Питання риторичне, звичайно ж”.
Спільнота Board – це українські підприємці, котрі об'єдналися ще задовго до початку війни. А коли настали складні часи, філософія спільноти залучила до їхніх лав безліч нових учасників. Наразі загальна кількість учасників ком'юніті перевищує 1700 осіб. З невеликої соціальної бізнес-платформи Board перетворилася на міжнародний майданчик українських підприємців. Сам Сергій Сароян представляє Прагу та Одесу – він є партнером спільноти у цих двох містах.
Що може дати спільнота підприємцям?
Board, як і будь-яке інше професійне товариство, - ком'юніті, об'єднаних спільною ідеєю та діяльністю, людей. І це невичерпне джерело знань, адже кожному є що розповісти. Немає двох однакових бізнесів - кожен випадок є унікальним. А тепер уявіть, що ви можете вивчити кейси всіх 1700 членів спільноти.
“Філософія Board є такою, що тут немає місця егоїзму. У вас проблема у бізнесі, складнощі, і ви не бачите виходу? Вам допоможуть, не вагайтеся. Порадою, думкою, конкретними діями, – продовжує Сергій Сароян. – Можливо, це навіть буде підприємець з однієї з вами галузі. Але також і ви повинні бути відкритими для допомоги колегам – інших “бордівців”. У нашому ком'юніті перебувають ті, хто готовий не лише брати, а й давати. І знаєте, що я помітив усі ці роки роботи? Підприємці самі хочуть бути активною частиною спільноти. Звісно ж, не всі. Але й до спільноти ми також беремо не всіх”.
Процес входу до спільноти нових учасників регламентується одним важливим правилом: інші “бордівці” мають схвалити кандидата. І, зрозуміло, він має розділяти цінності спільноти – бути відкритим, чесним, готовим ділитися своїм досвідом та знаннями. Це дозволяє Board активно розвиватись, у тому числі й на міжнародному рівні.

Ще один момент, що заслуговує на увагу, – це можливість спілкування з усіма на рівних. “Той факт, що у вас лише шість найманих співробітників у вашому маленькому підприємстві, ніяк не завадить говорити та обговорювати важливі питання бізнесу з власниками компаній, обороти яких обчислюються сотнями мільйонів доларів, – пояснює Сергій. – Ми проводимо багато різних івентів. Вони проходять як в онлайн-форматі, так і в рамках живих зустрічей”.
Board: найскладніші часи вже позаду
“Найскладніше було в перші місяці військового вторгнення, - каже Сергій Сароян. - Це був шок для підприємців і багато хто просто не знав, що робити далі. “Бордівці” впоралися, організація не лише зберегла свої позиції, а й допомогла багатьом бізнесменам. Гостра фаза війни позаду, а самі бізнесмени дивляться на майбутнє з оптимізмом. Обережним, але оптимізмом. Саме за два минулі роки Board виріс до міжнародного майданчика. З'явилися зв'язки з європейським та американським бізнесом. Інвестори та закордонні партнери з інтересом розглядають можливості, які поступово відкриваються”.
“Ми не комерційна організація, Board – це, швидше, сім'я, в якій кожен робить свій внесок і допомагає розвиватися бізнес-спільноті, – продовжує свою думку експерт. – З кожним місяцем нас стає дедалі більше, формується більше партнерств та можливостей, зв'язків. Майданчик унікальний, не побоюсь цього слова. Але унікальним його роблять не організатори, а самі учасники. І ми очікуємо на подальший розвиток, розширення географії присутності “бордівців”, нових можливостей і зростання”.