• Головна
  • Одеський залізничний вокзал: його історія, руйнування та відродження
17:00, 27 березня

Одеський залізничний вокзал: його історія, руйнування та відродження

Одеський залізничний вокзал: його історія, руйнування та відродження

Одеський залізничний вокзал — один з головних транспортних вузлів міста. Його історія починається ще в середині 19 століття, коли Одеса стала важливим економічним центром. Вокзал не лише обслуговує пасажирів, а і є важливою частиною історії та архітектурної спадщини міста, тому сьогодні розповімо вам про нього більше.

Як з'явився залізничний вокзал

Ідея будівництва вокзалу в Одесі виникла ще в середині 1850-х років, коли місто стало важливим торговим і економічним центром. Перший вокзал був відкритий у 1866 році, а його будівництво стало частиною великої залізничної мережі, що пов'язала Одесу з іншими містами. Тоді була побудована залізнична дорога Одеса-Балта, що сполучала портове місто з центральними районами України. Для обслуговування цієї важливої ​​транспортної артерії було збудовано першу залізничну станцію в Одесі — Одеса-Товарна. Пасажирські поїзди прибували на цю станцію, а для зручності городян було організовано спеціальний "трансфер" до невеликого павільйону на Куликовому полі та порту.

Зі збільшенням обсягів пасажиропотоку та потреб міста виникла потреба у будівництві нового вокзалу. Почалося будівництво нового залізничного комплексу на старому кордоні Порто-Франко, де сьогодні розташований сучасний вокзал. Проект нової будівлі був розроблений архітектором Ст. А. Шретером, а за будівельними роботами наглядав відомий архітектор А. І. Бернардацці.

Класи пасажирів

Історично Одеський вокзал мав чітке поділення на класи пасажирів, що було типовим для великих вокзалів того часу. Вокзал був великим транспортним вузлом, тому кожен клас мав окремі входи та очікувальні зали. Для пасажирів першого класу передбачалися окремі зали, де забезпечувались кращі умови для відпочинку перед подорожжю. Зокрема, для цих пасажирів були комфортні крісла, більш спокійна атмосфера та додаткові послуги. Другий та третій класи мали окремі входи, які вели до більш скромних залів очікування, де умови були дещо простіші. У ці зали часто приходило більше пасажирів, і рівень обслуговування був відповідно простішим. Це дозволяло вокзалу обслуговувати велику кількість людей, при цьому зберігаючи певний порядок та комфорт для різних категорій пасажирів.

Друга світова війна і руйнування 

Під час Другої світової війни Одеський залізничний вокзал майже повністю був зруйнований. В 1941 році, під час оборони Одеси, вокзал став об'єктом обстрілу і бомбардувань з боку німецьких військ. Більшість будівель вокзалу були зруйновані, а в результаті обстрілів значно постраждала інфраструктура. Під час важких боїв Одеса також була оточена, і вокзал став стратегічним об'єктом для оборонних ліній.

Відбудова

Роботи з відбудови вокзалу розпочались одразу після звільнення Одеси у 1944 році. Задля забезпечення нормального функціонування транспорту та прискореного відновлення економіки міста, відновлення вокзалу стало однією з головних задач. Проєкт реконструкції вокзалу був розроблений у середині 1940-х років і передбачав створення нового, більш сучасного та комфортного вигляду будівлі.

Особливості нової будівлі

З 1950-го по 1952-й роки за проектом архітектора Чупріна було збудовано нову будівлю. Вокзал був зміщений щодо розташування старого на 50 метрів, тим самим збільшивши Привокзальну площу. Оновлений вокзал отримав не лише функціональні зали для пасажирів, але й величну архітектуру, що стала одним із символів міста. Важливими елементами стали високі стелі, мармурові підлоги та вражаючі фасади. Були побудовані нові платформи для забезпечення зручної посадки пасажирів, а також передбачені сучасні для того часу зручності — кафе, зали очікування для різних класів пасажирів, а також обслуговування для інвалідів.

Цікаві факти про Одеський вокзал:

  • Тупиковий вокзал: Одеський залізничний вокзал є тупиковим. Це означає, що поїзди, що прибувають, не можуть продовжити свій шлях через станцію. Вони мають повернутися назад, що створює додаткові технічні труднощі і ускладнює перевезення пасажирів, особливо під час пік.
  • Реконструкція у 2012 році: У 2012 році вокзал пережив значну реконструкцію, під час якої було значно покращено комфорт для пасажирів. Нові технології, оновлені зали очікування, покращена інфраструктура дозволили зробити вокзал більш доступним і сучасним, не втрачаючи при цьому його історичного вигляду.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#історія #вокзал #новини
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Оголошення
live comments feed...